Som dere alle kjenner til, har Dag Rune Olsen valgt å gå av som rektor ved UiB med umiddelbar virkning ettersom han skal over i ny rektorjobb ved UiT Norges Arktiske Universitet.

Den gjeldende rektorperioden varer ut juli 2021, og inntil da vil Margareth Hagen gå inn som fungerende rektor. Vi som er gjenværende i rektoratet ved Universitetet i Bergen står samlet, og vil fortsette vårt arbeid for UiB ut valgperioden og dermed sørge for at Vestlandets største forsknings- og utdanningsinstitusjon har en stabil valgt ledelse.

Universitetsdirektøren har kalt inn til ekstraordinært møte i universitetsstyret torsdag 7. januar der det formelt foreslås at Margareth Hagen blir rektor frem til 1. august 2021. Der blir det også foreslått at Annelin Eriksen trår inn i rollen som rektors stedfortreder. Det er en innstilling et samlet rektorat stiller seg bak.

Våren 2021 byr på en rekke utfordrende oppgaver for universitetsledelsen. Vi starter nå et nytt semester der undervisningen blir digital de første ukene, før vi forhåpentligvis i løpet av vinteren kan slippe mer opp på tiltak og restriksjoner.

Vi ser også frem til å samarbeide om en rekke prosesser og nasjonale saker, slik som arbeidet med arbeidslivsrelevans og sluttføringen av arbeidet med UH-loven.

I løpet av mars skal det velges nytt rektorat ved Universitetet i Bergen. Som dere vet, er flere av oss i rektoratet på valg, og stiller til valg mot hverandre. Til tross for dette, er det viktig for oss å presisere at vi vil fortsette samarbeidet vårt i rektoratet, og ser frem til å lede organisasjonen sammen de neste månedene.

Margareth Hagen,
fungerende rektor

Annelin Eriksen,
viserektor for globale relasjoner